Prva žetva – Gromovnik
1.
August obeležava jedan od najvećih praznika starog sveta. Predstavljao je
središnju tačku između letnje solsticije i jesenje ekvinocije. Ovo je praznik
koji obeležava kraj leta i početak žetve, početak radova na poljima (iako u
moderno vreme u urbanim krajevima ljudi idu na godišnje odmore, za ljude u
agrikulturnim sredinama ovo je doba anjvećih radova), vreme da počnemo požnjeti
ono što smo posejali. Ovaj praznik padan nekako u to vreme, početkom augusta,
iako neki moderni astrolozi tvrde da ovaj praznik pada kada je sunce na 15
stepeni u znaku lava (to zovu još i tačka avatara). Po prihvatanju hrišćanstva
samo značenje praznika je premaskirano pa tako se u Srbiji danas umesto
praznika prve žetve slavi preobraženja, u narodu poznato kao dan kada voda
postaje hladnija. Dani postaju sve kraći i hladniji. Drevni gemanski narodi su
ovaj praznik zvali Lammas, dok je u keltskom svetu ovaj praznik znav još i Lughnamsada,
pravo ime našeg praznika nije poznato. Govorilo se da na ovaj sveti praznik bog
koji se žrtvuje i ponovo vaskrsava (Pak, Bahus, Sabazius) upravo umire kako bi
osigurao plodnost narodu, i odlazi u podzeni svet gde će se transformisati i
ponovo roditi kao bog sunca na dan zimske solsticije. Naša Velika Mati (Kibela,
Dea Matrona, Dana) oplakuje boga - tako
da običaji za ovaj praznik malo podsećaju na one o pogrebu.
Negde
u prirodi se napravi mala rupa u zemlji i sahrani lutka od pšenice zajedno sa
darovima u vidu kolača, cveća, novca sve kako bi osigurali plodnost i dobru
žetvu koja predstoji. Bog se žrtvuje zarad dobrobita, zato je ovaj praznik malo
mirniji, iako ga moderni neopagani slave u veselju, naš narod je verovao da
treba „ćutati da zlo ne čuje“ kako im ne bi žetva propala. Ovim praznikom
takođe završava se i trnov post koji je trajao od punog meseca u julu, tako što
u ponoć uoči ovog praznika se pojede nešto slatko u čast predstojeće žetve. Treba
zapaliti sveće za Veliku Boginju, žrtvenog boga ali i precima i voljenim
umrlima i zamoliti ih sve za bogatu „žetvu“.
Pored
ovog, prema starom julijanskom kalendaru, u ovo vreme u Srbiji pravoslavni svet
slavi sv. Iliju, gromovnika. Sveti Ilija je preuzeo oblik nekadašnjeg paganskog
boga gromova, po mnogima, se upravo radi o Perunu, slovenskom bogu gromova.
Evidentno je da su Sloveni došli na balkan i mešali se sa lokalnim
stanovništvom (proto-Srbima), ali nemoguće je da su u potpunosti nametnuli
svoju pagansku veru, već da je ta paganska vera bila poistovećena sa već
postojećom. Bog Perun jeste jedan od vrhovnih staroslovenskih božanstava, bog
stvarala, bog otac, bog gromova, poput grčkog Zevsa i kurganskog Perkunosa,
čuja etimologija reči kovori o bogu izobilja, plodnosti, žetve. Migracijom
naroda moguće je da kurganska plemena poistovećuju svog boga plodnosti sa
skitskim bogom gromova i tako dolazi među mnogim plemenima do potpuno drukčijeg
imena – kelti su ga zvali Taranis, dok su ga Germani zvali Tor. Proto-keltska i
staroevropska reč za grom je Toranos, pa se predspostavlja da otuda potiče i
ovo ime, dok sa druge strane Tračani su boga gromova zvali Zbel-Tiurdos. Veruje
se da ovaj oblik božanstva, bog gromova nije bio slavljen među stanovnicima „stare
evrope“ i da upravo dolaskom kurgana, ili još bolje skita, sarmata, počinje da
se slavi neko božastvo neba i gromova, odnosno gromovnik. Tatarski šamani ga
još zovi u Tengri, što nam još više govori o poreklu ovog kulta. Bilo kako bilo
bog gromova je bio poistovećen upravo sa žrtvenim bogom plodnosti, kao i sa
ovim praznikom, pa sam momenat bratimljenja kurgana i starosedelaca evrope
opisuju kroz priču o tome da je Ognjena Boginja (Anakata, Serbona, Hekata,
Artemida, Bendis) bila sestra Gromovniku. Kasnije crkva ovu priču stavlja na
pijadestal pod maskama svetaca tako Ognjena Boginja psotaje Ognjena Marija,
sestra svetom Iliji, gromovniku.
Skordijski bog Taranis - bog gromova, plodnosti i tockova
(tockova zivota, smrti i ponovnog rodjenja)
Obratite
pažnju i na ovaj praznik, pomolite se bogovima i precima, žrtvujete plodove
svoje žetve, udelite nešto novca siromašnima, ponudite hranu lutalici
životinji, sipajte vode kraj drveta za plodnu žetvu svoju, svoje porodice i
svoje zajednice. Neka je milost bogova nad njihovim narodom!
Odlomak iz knjige „Buđenje Boginje“
No comments:
Post a Comment