Benandanti, Zmajoviti i Vukodlaci
Zvanični
podaci isztorije govore o Benandantima kao agrarnom kultu na severu Italije,
posebno upečatljivih u 15. i 16. veku. Tvrdilo se za Benandante da imaju moć da
napuste svoje telo i tako lete u vazduhu i bore se sa zlim vešticama kako bi
osigurali dobar porod za nadolazeću žetvu. Reč Benandanti znači „Dobri Hodači“.
U 16. veku u Italiji na žalost nisu bili lišeni Inkvizicije.
Prema
nekim tvrdnjama, benandanti se rađaju sa posteljicom, što im daje moć da noć,
određenim danima, putuju kroz vazduh, bore se protiv zlih demona i predviđaju
sudbinu. Veruje se da svaki ima svoju svetu životinju na kojoj putuje noću kroz
vazduh. U toku ovih leta, nalazili bi se sa drugim Benandantima, plesali bi i
gostili bi se, ili bi se borili protiv zlih duhova, sve za dobrobit zajednice i
predstojeće žetve. Kada nisu upadali u trans putujući astralno na ovaj način,
verovalo se da benandanti imaju magičnu moć da leče. Na žalost crkva ih je
zatrovala i proglasila jereticima, zato im se trag gubi.
Benandanti
su bili i muškarci i žeme čija je dužnost bila da čuvaju svoj narod i
zajednicu. Rođenjem, sa posteljicom, označavalo ih je automatski da pristupe
ovom svetom i časnom redu. Kada ne bi putovali na drugim životinjama, neki su
imali moć čak i da se transformišu. Često su se transformisali u leptire, mačke,
žabe, zečeve, jelene, konje, a najčešće u vukove.
Tragove
o ovoj tradiciji pronalazimo sa podacima inkvizicije iz 16. Veka i to najviše u
pokrajini italije koji se graniči sa današnjom Slovenijom. Graničenje sa
Balkanom nije nimalo slučajno. Naime ova tradicija je takođe poštovala Boginju
Dijanu i samim tim bila matrijahalni i lunarni kult. Iz tog razloga su ih
povezivali i sa legendama o vešticama, što ih sa druge strane povezuje sa
šamanizmom stare evrope.
Prema
nekim arheolozima i antropolozima ovaj kult se smatra starim više od 6.000
godina i datira još iz neolitskog perioda, najverovatnije same kulture
Lepenskog Vira. Naslednici ovog drevnog kulta su se u severnoj Italiji zvali
Benandantima, na Balkanu u pojedinim mestima su smatrali da su oni vukodlaci, u
Dalmaciji su iz zvali Krsnicima, u Srbiji i Bugarskoj Zmajovitima, Oblačarima,
Zduhaćima, u Mađarskoj Taltošima, u Rumuniji Kalušarima.
Zanimljiv
podatak, pored svih modernih fiktivnih tvrdnji o zlom čudovištu vukodlaku, na
Balkanu u stara vremena se verovalo da su Vukodlaci ljudi rođeni sa
posteljicom, koji su izrazito dlakavi i koji se u noći punog meseca mogu
preobraziti u vukove kako bi ostale zveri oterali iz sela, i koji imaju moć da
leče. Svakako su bili prijatelji zajednice, čak se verovalo da samo oni imaju
moć da oteraju vampire. Nekom genezom, u kasnijem periodu nastaju fikcije o
čudovištu, suprotno originalnom verovanju. No, nazivanjem pripadnika Srpske
nacije, narodom vukova, i ove stare priče, kao i porekla kulta, i arheoloških tvrdnji
o obožavanju kulta vuka, svakako nam je jasno da govorimo o šamanskoj tradiciji
stare evrope, pamantenskog carstva, protosrpskih sveštenika – šamana.
Pored
povezanosti sa vukovima, vukodlacima i kultu boginje Diane (Ana predstavlja
epitet majke u starom preindoevropskom jeziku – Dana, Tana, Anakata, Diana),
postoje i skorašnji dokazi i predanja o tradiciji zvanoj Zmajovit, Oblačar i
Zduhać.
Zduhać,
vjedogonja, vjetrovnjak, oblačar, gradobranitelj, vilovit, zmajovit ili alovit
bio je u srpskom narodnom predanju upravo ekvivalent Italijanskim Benandantima.
Njegovo delovanje sastojalo se u tome da pomoću specijalnih magijskih obreda
zaštiti svoje selo ili kraj od zlih demona koji su nosili oluje, kiše ili
stihiju. Demoni koji su napadali zajednice obično su se nazivali đavolima,
alama, aždajama, crne ptice zloslutnice, duše utopljenika i obešenjaka, vampiri
itd. To su takođe mogli biti i drugi Zmajoviti koji su terajući demone sa
svojih prostora nateravali ih na tuđe. Prema verovanjima, svako selo, okrug,
štiti i čuva zmaj, dok njegov neprijatelj ala luta tražeći mesto koje će
uništiti. Zmajem gospodari i upravlja upravo zmajovit, on ima moć, predodređenu
od rođenja, da napusti svoje telo i obre se među oblake do svog zmaja. On je
jedin koji zna sa zmajem govoriti, i tako ga upozori na dolazak ale,
neveremena, i naredi mu da se bori sa alom i otera je. Nakon borbe i poražene
ale, Zmajovit čovek se vraća u svoje telo i budi se preznojan i umoran. U Crnoj
Gori, Bosni i Hercegovini i Sandžaku zvali su ih Zduhaćima, u delovima Crne
gore i zapadne Srbije zvali su ih vjedogonje (što je verovatno i drevni
originalni naziv, dok su drugi samo epiteti), a u istočnoj, južnoj i centralnoj
Srbiji, Banatu, Bugarskoj i Makedoniji oni bili nazivani Zmajovitima. Oblačari
i vjetrovnjaci su bili poznati u severnom delu zapadne srbije, kao i u Sremu i
Bačkoj.
Naime
poreklo svih njih vodi od drevnog kulta, posebnog svešteničko-šamanskog staleža
drevnog sveta, pre indoevropske evrope. U vreme kraljice Eisne, doba
matrijahata, ovo je bio časni muški stalež sveštenika koji su služili velikoj
boginji Anakati i Paku (posebno u njegovom obliku stvaranja odnosno u obliku
Zmaja). Ovaj sveštenički stalež živeo je duboko u šumama, predstavljajući važan
deo svake zajednice. Oni su bili savetnici, iscelitelji i zaštitnici od
nepogoda i zlih duhova. Nije svako mogao pristupiti ovom kultu. Da bi dečaka
posvetili, kako bi u nekoj budućnosti postao Zmajovit, bogovi su majkama davali
znakove. Tako je jako bitan momenat njihovog rođenja. Prema određenim predanjima
oni su se rađali u posteljici, pak prema drugima rađali su se mrtvi i onda
naprasno oživljavali, zatim u noći punog meseca. Fizički se ne razlikuju od
drugih ljudi ali neke njihove osobne bi potpuno drugačije. Imaju tvrd san, iz
kojeg ih je bilo vrlo eško probuditi. Bili su sanjivi, setni, zamišljeni i
ozbiljni, ali takođe natprosečno jaki, snalažljivi, izdržljivi u nevoljama i
teškoćama. Pridavan im je junački karakter, voleli su svoj kraj, štitili ga i
borili se za njega. Bili su veoma vredan dar svakoj zajednici.
Pored
moći putovanja na astralnim ravnima, susretima i komunikacijama sa drugim
bićima, isceljenjima, ovi šamanski sveštenici imali su i moć proricanja. Verovalo
se da imaju moć predviđanja pomoću određenih pojava, kao i tradicionalna
proricanja, i razgovora sa životinjama. Imali su moć da ako im stane neko na
nogu, taj neko može videti njihovu viziju. Na ovakav način su i pokazivali
narodu i nadređenima šta će s desiti.
Pored
sudbine koju su dobili rođenjem, u određeno doba života, rane mladosti, dečak
se oduzimao od porodice i odvodio među sveštenstvo, gde bi bio izabran od
strane starijeg Zmajovita koji bi ga obučavao dalje. Ovaj obred biranja zvao se
još i „Pakovo Kolo“, posebna gozba i slavlje u koje bi se dečak uvodio u
misterije – iniciacija. Iniciacija bi se sprovela na nekom pustom mestu,
proplanku, dečak bi se okružio kamenjem, cvećem i vatrom i prizivao bi se bog
Pak. Kada bi se Pak pojavio u dečakovoj viziji darovao bih ga astralnim vukom
koji bi ga vodio do zmajeve kolibe. Tek u kasnijoj obuci, kada zmaj starijeg
Zmajovita ima porod, mlađi Zmajovit dobija svog zmaja sa kojim stvara poseban
odnos, radi dobrobiti u budućnosti. Nakon obuke, ili nakon smrti starog Zduhaća,
novi preuzima odgovornost za zajednicu, pleme, okrug.
Nastaviće se...
...Odlomak iz knjige „Buđenje Boginje“...
M.N.
No comments:
Post a Comment